Στοματική υγιεινή

Πάρης Μαραγκός

Χειρουργός Οδοντίατρος

Πτυχιούχος Πανεπιστημίου Αθηνών

Παναγιώτης Μαραγκός, DDS

Χειρουργός Οδοντίατρος

Πτυχιούχος Πανεπιστημίου Comenius

 

Ηλιουπόλεως 4 - Νίκαια

Τηλ. 2104919276

Κιν. 6946446477

Κιν. 6985745068

 ΣΤΟΜΑΤΙΚΗ ΥΓΙΕΙΝΗ

Η υγεία του στόματος εξαρτάται κατά κύριο λόγο από τη στοματική φροντίδα. Το σωστό και καθημερινό πλύσιμο των δοντιών συμβάλλει στην διατήρηση της υγείας των δοντιών και των ούλων.

 Αλλά και η γενικότερη υγεία του οργανισμού μας έχει άμεση σχέση με την υγεία του στόματος. Η στοματική κοιλότητα είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τον υπόλοιπο ανθρώπινο οργανισμό. Παθογόνα μικρόβια που είναι υπεύθυνα για νόσους του στόματος όπως ουλίτιδα ή περιοδοντίτιδα, σχετίζονται άμεσα με άλλες παθήσεις όπως καρδιαγγειακά νοσήματα, σακχαρώδη διαβήτη, νόσους του αναπνευστικού(πνευμονία, χρόνια αναπνευστική πνευμονοπάθεια ΧΑΠ), ακόμα και στην εγκυμοσύνη όπου είναι πιθανόν να οδηγήσουν σε γέννηση ελλιποβαρών βρεφών, πρόωρο τοκετό ή αποβολή.

Όλα αυτά καθιστούν την στοματική υγιεινή απαραίτητη όχι μόνο για ένα αστραφτερό χαμόγελο αλλά και για να προστατεύσουμε τον υπόλοιπο οργανισμό μας. 

Πώς γίνεται το σωστό πλύσιμο των δοντιών ;

Για να επιτύχετε απομάκρυνση της οδοντικής πλάκας είναι σημαντικό να βουρτσίζετε τα δόντια σας 2-3 φορές την ημέρα και απαραίτητα το βράδυ.

Να θυμάστε, ότι ένα σωστό βούρτσισμα διαρκεί περίπου 3-4 λεπτά και πρέπει να γίνεται ως εξής (Τεχνική Bass):

Στοματική υγιεινή

Τεχνική BassΤοποθετήστε την κεφαλή της οδοντόβουρτσας στα δόντια σας με τέτοιο τρόπο ώστε οι τρίχες να σχηματίζουν γωνία 45 μοιρών με τη γραμμή που ενώνονται ούλα και δόντια. Μετακινείτε την οδοντόβουρτσα μπρος-πίσω με μικρές οριζόντιες κινήσεις. Επαναλάβετε την κίνηση αυτή αρκετές φορές με απαλές κινήσεις και βουρτσίστε όλες τις επιφάνειες κάθε δοντιού.

Τι είναι το οδοντικό νήμα ;

Οδοντικό νήμαΕπειδή η βούρτσα δεν μπορεί να εισχωρήσει ανάμεσα στα δόντια, αυτές οι επιφάνειες πρέπει να καθαρίζονται με το οδοντιατρικό νήμα. Τυλίγουμε το νήμα στα μεσαία δάκτυλα και των δύο χεριών και το περνάμε ανάμεσα στα δόντια. Κατόπιν με απαλές κάθετες κινήσεις καθαρίζουμε τις επιφάνειες και των δύο δοντιών χωριστά.

Τι οδοντόβουρτσα να χρησιμοποιώ ;

Προτιμάμε πάντα μία μαλακή ή μέτρια οδοντόβουρτσα. Η σκληρή οδοντόβουρτσα μπορεί να κάνει φθορές στο σμάλτο των δοντιών. Σημασία επίσης δίνουμε στο μέγεθος της κεφαλής της βούρτσας. Αυτό δεν πρέπει να είναι ιδιαίτερα μεγάλο. Η μικρή κεφαλή μπορεί να εισχωρήσει καλύτερα ακόμα και στις πιο δύσκολες επιφάνειες όπως είναι η περιοχή πίσω από τα κάτω μπροστινά δόντια. Όσον αφορά την ηλεκτρική οδοντόβουρτσα, αυτή διαθέτει μεγαλύτερη δύναμη τριβής των δοντιών και απλουστεύει την τεχνική βουρτσίσματος. Συνίσταται ιδιαίτερα σε άτομα τα οποία δεν μπορούν να χειριστούν σωστά την βούρτσα χειρός. Παρόλα αυτά, αν κάποιος επιτυγχάνει σωστά αποτελέσματα με την κλασική οδοντόβουρτσα, δεν υπάρχει λόγος να την αλλάξει.

Κάθε πότε πρέπει να αλλάζω την οδοντόβουρτσα ;

Συνήθως κάθε 3 με 4 μήνες. Ενδεικτικό επίσης αλλαγής της βούρτσας είναι όταν οι τρίχες της αρχίζουν να αποκλίνουν προς τα έξω.

Πρέπει να βουρτσίζω και τη γλώσσα ;

Έρευνες έχουν δείξει ότι το μεγαλύτερο ποσοστό της κακοσμίας του στόματος οφείλεται σε μικρόβια τα οποία βρίσκονται στην επιφάνεια της γλώσσας και ιδιαίτερα στο πίσω μέρος αυτής. Άρα θα πρέπει να δίνουμε ιδιαίτερη προσοχή και στον επιμελή καθαρισμό της γλώσσας μας. Στο εμπόριο υπάρχουν ειδικά προϊόντα καθαρισμού αυτής.

Να χρησιμοποιώ στοματικό διάλυμα ;

Τα στοματικά διαλύματα δρούν βοηθητικά στο πλύσιμο των δοντιών. Είναι ιδιαίτερα αποτελεσματικά σε παθήσεις των ούλων όπως η ουλίτιδα ή η περιοδοντίτιδα. Σε καθημερινή βάση μπορούν να χρησιμοποιούνται, αλλά όχι για μεγάλο χρονικό διάστημα, γιατί μπορεί να επιφέρουν αλλαγή της φυσιολογικής μικροβιακής χλωρίδας του στόματος.Όσον αφορά την κακοσμία, εκεί η δράση τους είναι προσωρινή.

Τι ρόλο παίζει η διατροφή στην καλή υγεία του στόματος ;

Μία γενική αρχή είναι ότι, οι τροφές που είναι υγιεινές για τον οργανισμό είναι υγιεινές και για τα δόντια. Η διατροφή πρέπει να είναι ισορροπημένη, ώστε το σώμα να λαμβάνει όλα τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά που χρειάζονται για μία καλή υγεία. Αντίθετα, μία φτωχή διατροφή μπορεί να οδηγήσει σε ουλίτιδα και φθορά των δοντιών. Τρόφιμα πλούσια σε υδατάνθρακες, σάκχαρα και άμυλο, συμβάλλουν σημαντικά στην παραγωγή οξέων πλάκας που επιτίθενται στο σμάλτο των δοντιών. Τελικά, τα οξέα αυτά μπορούν να προκαλέσουν φθορά στο σμάλτο με αποτέλεσμα την τερηδόνα.

Ιδιαίτερα τα παιδιά που δεν έχουν μία ισορροπημένη διατροφή, τα δόντια τους μπορεί να μην αναπτυχθούν όπως πρέπει. Για να καταφέρουν να αναπτύξουν δυνατά και ανθεκτικά στη φθορά δόντια, χρειάζονται μία διατροφή με έμφαση στο κάλιο, φώσφορο και στις σωστές ποσότητες φθορίου.

Οδηγίες Στοματικής Υγιεινής


 Επειδή η πρόληψη είναι προτιμότερη της θεραπείας να θυμάστε:

* Να κάνετε περιοδικό έλεγχο των δοντιών σας,έστω και αν δεν έχετε ενοχλήσεις, απαραίτητα δύο φορές το χρόνο.

* Να κάνετε σωστή διατροφή.  Ιδιαίτερη προσοχή σε τροφές που περιέχουν ζάχαρη. Πρέπει να αποφεύγετε να τις τρώτε ανάμεσα στα γεύματα και όταν τις τρώτε πρέπει να πλένετε τα δόντια σας.

* Να κάνετε τακτική φθορίωση των δοντιών,ιδιαίτερα στα νεαρά άτομα. Το φθόριο σκληραίνει την αδαμαντίνη των δοντιών και έτσι βοηθάει να γίνουν πιο ανθεκτικά ενάντια στην τερηδόνα.